Bieganie latem

0
53
bieganie latem

Bieganie jest z całą pewnością jednym z najpopularniejszych sportów dostępnych dla wszystkich ludzi młodych i dojrzałych. Biegamy dla zdrowia, dla kondycji, dla ambicji np. aby ukończyć maraton, dla figury itd. Ile biegaczy – tyle motywacji.

Popularne latem

Więcej biegaczy możemy jednak spotkać latem niż zimą. Bieganie latem jest bardziej popularne z uwagi na wyższą temperaturę powietrza oraz dłuższe dni. Ale trenować należy „z głową”. Zarówno zimą jak i latem nierozważny człowiek może nabawić się niepotrzebnych kontuzji lub utracić zdrowie – jeśli nie przestrzega ważnych zasad. Ktoś zapyta: a co w tym takiego trudnego – po prostu zakładam buty i biegnę. To jednak nie jest takie proste. Do biegania należy się odpowiednio przygotować.
Bieganie latem oznacza, że musimy liczyć się z upałami. Konieczny jest odpowiedni ubiór – najlepiej specjalna odzież dla biegaczy, którą można nabyć w sklepach sportowych. Podkoszulki z bawełny nie są zalecane z uwagi na ryzyko otarć naskórka. Bawełna bardzo chłonie pot i po kilku minutach odczuwamy dyskomfort. Pamiętajmy także o odpowiednim nawodnieniu – dobrze mieć ze sobą bidon z wodą. Nawodnienie przed treningiem, w jego trakcie i po treningu to podstawa zachowania równowagi organizmu.

Ochrona skóry

Pamiętajmy także o ochronie skóry przed słońcem. Kiedy biegamy w upale, narażamy naszą skórę na poparzenia słoneczne. Należy więc zaopatrzyć się w krem z filtrem, który ochroni naszą skórę przed ryzykiem zachorowania na nowotwory skóry. Należy również pamiętać o nakryciu głowy aby zapobiec udarowi cieplnemu. Przegrzanie organizmu może być bardzo niebezpieczne. Objawy przegrzania są charakterystyczne: gorączka, dreszcze, podwyższony puls i brak pocenia. Nasze ciała w wysokich temperaturach pracują bardzo intensywnie. Najlepiej wybierać taką porę dnia, aby nie biegać w najwyższej temperaturze: najlepiej rano albo wieczorem, kiedy słońce jest nisko.
Na początku należy się zaaklimatyzować i nie przesadzać z treningami. Przez pierwsze kilka dni wystarczy lekki trucht bez forsowania się, aby ciało mogło przywyknąć do wyższej temperatury powietrza. Potem można stopniowo wydłużać czas i intensywność treningu. Szczególnie dotyczy to biegaczy długodystansowych, którzy potrzebują ogromnej siły i wytrwałości, aby osiągnąć swój cel. Jeśli przygotowujesz się do maratonu – musisz to robić z rozwagą, żeby się nie przetrenować i nie doznać kontuzji. Kontuzje mogą nas unieruchomić na kilka dni lub miesięcy. Ważna jest odpowiednia rozgrzewka i systematyczne rozciąganie mięśni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here