Najważniejsze zasady zdrowego stylu życia

0
177

Za stan organizmu w znacznym stopniu odpowiada styl życia. Składa się na to zarówno dieta i poziom aktywności fizycznej, jak i środowisko, relacje z innymi czy ekspozycja na stres. Wiele zależy także od genów, jednak to właśnie codzienne nawyki determinują zdrowie. Kompleksowe zadbanie o kondycję chroni przed chorobami, poprawia samopoczucie i pozwala na czerpanie większej satysfakcji z codziennego życia.

Zadbanie o systematyczną aktywność fizyczną

Ruch każdego dnia jest bardzo ważny. Nie trzeba spędzać na siłowni wielu godzin i biegać maratonów, aby utrzymać dobrą formę i kondycję. Wystarczy regularna jazda na rowerze, pływanie czy szybkie spacery, nie rzadziej niż 4-5 razy w tygodniu. Ruch jest niezwykle efektywnym narzędziem w kwestii kontroli wagi, a także poprawia nastrój i odstresowuje. Usprawnia procesy myślenia, ułatwia kontrolowanie poziomu cukry, poszerza pojemność płuc i redukuje poziom cholesterolu. Nawet umiarkowana aktywność fizyczna znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału czy udaru. Warto więc jak najczęściej poruszać się piechotą, wysiadając o przystanek wcześniej z autobusu czy rezygnując z windy. Pracując na siedząco, należy co dwie godziny wstać i nieco się rozruszać.

Zdrowe odżywianie

Zdrowa dieta to zarówno odpowiedni dobór żywności, jak i umiejętne rozplanowanie posiłków. Warto jadać regularnie co kilka godzin, a także unikać podjadania. Najlepiej całkowicie zrezygnować z produktów wysokoprzetworzonych, a zamiast nich postawić na naturalną i pełnowartościową żywność. W diecie nie może zabraknąć warzyw i owoców, które należy spożywać we właściwych proporcjach. Warto wybierać produkty z mąki pełnoziarnistej, która zawiera dużo błonnika pokarmowego. Ma on szczególne znaczenie dla mikroflory jelitowej, a także opóźnia wchłanianie cukrów. Lepiej unikać słodyczy, a zamiast nich wybierać zdrowe przekąski – orzechy, nasiona czy pestki. Warto również ograniczyć podaż soli, doprawiając potrawy różnymi ziołami. W diecie nie może też zabraknąć wody, której do organizmu należy dostarczać minimum 1,5 litra dziennie.

zasady zdrowego stylu życia

Wysypianie się

Brak snu prowadzi do rozdrażnienia, obniżenia nastroju i zaburzeń koncentracji. Objawy niewyspania mogą utrzymywać się przez długi czas, a w konsekwencji powodują rozwój wielu poważnych chorób. Rozregulowanie równowagi hormonalnej zwiększa też apetyt na wysokokaloryczne jedzenie. Długotrwała bezsenność w dużym stopniu obciąża naturalne mechanizmy obronne organizmu, obniżając jego odporność. Osoby śpiące zbyt krótko nie przypadkiem częściej się przeziębiają, a także są bardziej podatne na inne infekcje. Bezsenności nie powinno się bagatelizować. Sen jest niezwykle ważny dla regeneracji organizmu. Przed położeniem się do łóżka lepiej nie wykonywać żadnych czynności wymagających pracy umysłowej, jeść, rozmawiać przez telefon czy oglądać telewizji.

Utrzymanie prawidłowej wagi

Otyłość to jeden z głównych czynników rozwoju wielu schorzeń, w tym nowotworów, nadciśnienia, cukrzycy czy choroby wieńcowej. Podwyższona masa ciała zwiększa także szanse wystąpienia udaru mózgu czy zawału mięśnia sercowego. Niebezpieczna jest nie tylko sama nadwaga, ale też dość powszechna otyłość brzuszna. Tkanka tłuszczowa gromadząca się w okolicy pasa świadczy o nieprawidłowym metabolizmie i zwiększa ryzyko wystąpienia powikłań zdrowotnych. Poza prawidłową dietą i regularnymi ćwiczeniami fizycznymi, zbawienna dla utrzymania prawidłowej wagi może się okazać odpowiednia suplementacja.

Unikanie stymulantów

Substancje stymulujące znajdujące się w kawie, napojach energetyzujących, alkoholu czy papierosach negatywnie wpływają na zdrowie. O ile niewielka ilość kofeiny w ciągu dnia nie wykazuje destrukcyjnego działania, o tyle nadużywanie nikotyny jest już bardzo niebezpieczne. W przypadku palaczy czy osób spożywających duże ilości alkoholu nie można zapomnieć o czynniku uzależniającym. Wiele porad dotyczących stylu życia znaleźć można na stronie: https://wsibie.edu.pl/. To idealny portal dla osób, które poszukują informacji na temat zdrowia i urody.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here